Storycurve

Door het toevoegen van storytelling krijgen grafische visuals extra ziel. Omdat ik beleving in grafische uitingen belangrijk vind ben ik mij hierop meer gaan richten. Vanuit hier heb ik uiteindelijk een hulpmiddeltje verzonnen waarmee mijn werk meer richting krijgt. Met de ‘storycurve’ kan ik beter checken of mijn werk genoeg context bevat om er verhalen mee te kunnen verbeelden.

Verrassende invalshoeken
De ‘curve’ tovert bovendien invalshoeken tevoorschijn waarmee gerichter ingespeeld kan worden op de belevingswereld van het publiek. Voor zowel zakelijk als vrij werk is dit interessant.

  • Setting
  • Worstelingen
  • Oplossing

Versleep bovenstaande slider

Setting:

Dit zijn details die er toe doen en noodzakelijk zijn om het gewenste verhaal te kunnen vertellen. Voor het publiek zijn deze details van belang om een concrete voorstelling te krijgen van de situatie. De setting bestaat vaak uit basale zaken die vooral te maken hebben met locatie, tijdstip, omstandigheden, kleur, licht, aanwezigen enzovoort. Daarnaast – en dit is belangrijk – zijn details sfeerbepalend

Worstelingen:

In ieder verhaal horen worstelingen te zitten. Conflictsituaties waarmee de personages te maken krijgen. Voor bedrijfsverhalen zijn dit bepaalde omstandigheden binnen interne processen zoals het op peil houden van kennis, de winning van grondstoffen enzovoort. Andersom kan het ook, want ook doelgroepen kampen met worstelingen; Waar loopt een klant tegen aan? Voor welk probleem zoekt hij een oplossing én… wie of wat kan dé oplossing aanbieden?

Oplossingen:

Vanuit de worstelingen komt (Tadaa!) de held ten tonele. Dit kan heel letterlijk het bedrijf in kwestie zijn. Of is het juist een innovatief product, service of dienst die de oplossing brengt? Ook is het mogelijk om juist de mensen achter de schermen (specialisten, productiemedewerkers, dienstverleners) naar voren te schuiven. Zolang de oplossing maar een passend antwoord biedt op de worsteling.

Résumé

Geen worsteling + geen held = geen verhaal
De setting, worsteling en oplossing elementen hoeven niet beslist in deze volgorde verwerkt te worden in een (visueel) verhaal. Ze kunnen door elkaar lopen. Het is ook geen probleem om meerdere settingsvormen, worstelingen en oplossingen te combineren. Zolang het cirkeltje maar oplossingsgericht gesloten wordt. Zonder worsteling is er geen oplossing, er komt geen held ten tonele dus is er geen verhaal.